MOODLE BEFORE, DURING AND AFTER THE COVID-19 PANDEMIC: USING BY BACHELOR AND MASTER STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1018

Keywords:

e-learning; Covid-19 pandemic; Bachelor students; Master students; students survey; Moodle; academic disciplines

Abstract

The article focuses the problem of using e-learning, in particular Moodle system, during the Covid-19 pandemic. Moodle is widespread in high school and is an effective means of integrating traditional and distance learning. The aim of the study is to identify and compare the views of on the use of Moodle in a classical university before, during and after the Covid-19 pandemic. The author developed a questionnaire and included 1071 university students of different years of study in the online survey, including 800 Bachelor and 271 Master students; used IBM SPSS Statistics 23 for statistical analyses. Students were mostly easily registered (together the answers «very easy» and «rather easy») – 63-78% of students of different courses for studying in Moodle. Some difficulties are recorded by about 9-16% of students (together the answers are «very difficult» and «rather difficult») of different courses during registration. There was no statistically significant difference, according to the 2-criterion (p ≤0,05), in the indicators of student registration on various grounds: educational and professional level (Bachelor/Master), form of study (full-time/part-time training), gender (men/women), profession (pedagogical/other). The current research work found that students who were registered in Moodle system «very difficult» and «difficult», respectively, 81,4% and 58,9%, did not have any academic disciplines in Moodle system or had had very few ones before the Covid-19 pandemic. The lack of relevant e-learning experience probably led to further difficulties when registering with Moodle. The article describes the minor use of Moodle to educate students before the Covid-19 pandemic, as only 25% of Bachelor students and about 30% of Master students had studied most academic disciplines on this platform. These figures increased to almost 84% and 88% of Moodle use during the Covid-19 pandemic in distance learning, respectively. Bachelor (72%) and Master (78%) students expressed the wish to study most academic disciplines in Moodle after the end of the Covid-19 pandemic. A statistically significant difference (p≤0,05) was found between comparable groups of students (bachelor/master) before the Covid-19 pandemic regarding the use of Moodle, such a difference was not found during and after the Covid-19 pandemic

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Volodymyr Starosta , State University «Uzhhorod National University»

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher Education

References

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19): Закон України від 30.03.2020 № 540-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540-20 (дата звернення: 15.03.2021).

Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СОVID-19: Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.03.2020 № 406. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19 (дата звернення: 15.03.2021).

Триус Ю.В., Герасименко І.В., Франчук В. М. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник. За ред. Ю. В. Триуса. Черкаси: ЧДТУ. 220 с.

Ткачук Г.В. Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіти України. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ukraine and the Republic of Poland : Collective monograph. Volume 1. Sandomierz : Izdevnieciba «Baltija Publishing». 2018. P. 465-484. URL: http://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/8666 (дата звернення: 01.03.2021).

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. К.: Либідь. 1997. 376 с.

Кадемія М. Ю., Шахіна І. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: Навчальний посібник. Вінниця, ТОВ «Планер». 2011. 220 с .

Al-Fraihat Dimah, Joy M., Masa'deh R., Sinclair J. Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in human behavior. 2020. Vol. 102. P. 67-86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004 URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563219302912?via%3Dihub (accessed on 05.01.2021).

Морзе Н.В., Буйницька О.П., Варченко-Троценко Л.О. Створення сучасного електронного курсу в системі MOODLE : навч. посіб. Кам’янець Подільський: ПП Буйницький О.А., 2016. 232 с.

Cole, J., & Foster, H. (2007). Using MOODLE: Teaching with the Popular Open Source Course Management System (2nd ed.). Sebastopol, California: O’Reilly. 266 p. URL: https://issuu.com/tparks/docs/moodle (accessed on 05.01.2021).

Болюбаш Н. М. Педагогічне тестування в системі LMS Moodle. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 60, № 4, С. 116-127. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1726 (дата звернення: 12.06.2020).

Acar Aylin. Kayaoglu Mustafa Naci. MOODLE as a Potential Tool for Language Education under the Shadow of COVID-19. Eurasian Journal of Educational Research. 2020. Issue: 90. P. 67-82. ‏ URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1284359 (accessed on 05.02.2021).

Ghouname N. Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal. 2020. 11 (3). Р. 21-41. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol11no3.2 URL: https://awej.org/moodle-or-social-networks-what-alternative-refuge-is-appropriate-to-algerian-efl-students-to-learn-during-covid-19-pandemic/ (accessed on 05.02.2021).

Староста В.І. Використання комп’ютерно орієнтованих засобів дистанційного навчання у вищій школі (в умовах карантину 2020 р. в Україні). Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи: Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції, 12-18 травня 2020 р. Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Запоріжжя, 2020. №3(40)/2020. ISSN 2223-4551. URL: https://drive.google.com/file/d/1DtVaVZ0aZIEBa8f9l8MV2-w0igAkGs_2/view (дата звернення: 17.12.2020).

Кухаренко В.М. Перешкоди впровадженню дистанційного навчання. Дистанційна освіта: реалії та перспективи : матеріали 1-ї всеукраїнської наук.-практ. конф., 12 грудня 2018 р. Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2018. С. 35-38. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/39602 (дата звернення: 17.02.2020).

Токарєва І.А. Досвід використання системи MOODLE в освітньому процесі підготовки студентів авіаційної галузі. Реформа освіти в Україні. Інформаційно-аналітичне забезпечення: збірник тез доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (наукове електронне видання), 15 жовтня 2020 р. Київ: ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2020. С. 252-255. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/11/Zbirnik-tez-dopovidej-konferentsiyi_Reforma-osviti-v-Ukrayini-2020.pdf#page=253 (дата звернення: 17.02.2020).

Новиков А. Д. Статистические методы в педагогических исследованиях (типовые случаи). М.: МЗ-Пресс. 2004. 67 с.

Звіт ректора Ужгородського національного університету Cмоланки Володимира Івановича за 2020 рік. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/31322. Сайт Ужгородського національного університету https://www.uzhnu.edu.ua/ (дата звернення: 04.04.2021).

Downloads


Abstract views: 1051

Published

2021-04-28

How to Cite

Starosta , V. . (2021). MOODLE BEFORE, DURING AND AFTER THE COVID-19 PANDEMIC: USING BY BACHELOR AND MASTER STUDENTS. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (10), 216–230. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1018

Issue

Section

Статті