ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ У ВОЄННИЙ ЧАС: ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ЩО ЗНАХОДЯТЬСЯ ЗА КОРДОНОМ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.184Ключові слова:
змішане навчання, синхронне навчання, асинхронне навчання, скринкаст, онлайн-платформиАнотація
Дистанційне навчання стало ключовим інструментом забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного стану, коли традиційні форми навчання зазнали значних обмежень. Особливо актуальним постає питання організації змішаного навчання для здобувачів освіти що знаходяться за кордоном, що поєднує елементи дистанційного та традиційного навчання, забезпечуючи гнучкість і доступність освітнього процесу. Відповідно, дослідження можливостей і ефективності змішаного навчання в умовах війни набуває важливого значення.
У статті розглянуто особливості організації дистанційного навчання як складової змішаного формату в умовах кризових обставин. Проаналізовано основні види та методи дистанційного навчання, які застосовуються для забезпечення безперервності освітнього процесу здобувачів освіти що знаходяться за кордоном, зокрема синхронне та асинхронне навчання, використання автовебінарів, скринкастів та інтерактивних електронних ресурсів. Особливу увагу зосереджено на аналізі функціональних можливостей освітніх платформ, таких як Microsoft Teams, Moodle, Circuit Simulator and Editor та EveryCircuit, які не лише забезпечують реалізацію дистанційного навчання, а й сприяють його гармонійній інтеграції з традиційними формами освіти, зокрема для підготовки електромеханіків.
Досліджено переваги та виклики впровадження змішаного навчання в умовах воєнного стану, зокрема його вплив на рівень залученості та мотивації здобувачів освіти. Виокремлено основні переваги такого підходу, серед яких доступність освітніх матеріалів, індивідуалізація навчального процесу, можливість оперативного зворотного зв’язку та адаптація до індивідуальних потреб студентів. Разом із тим окреслено низку проблем, пов’язаних із технічними труднощами, необхідністю підготовки педагогічних кадрів до ефективного використання цифрових технологій, а також із соціально-психологічними аспектами навчання в умовах війни.
Проведений аналіз дозволяє дійти висновку, що змішане навчання є перспективним напрямом розвитку освіти для здобувачів освіти що знаходяться за кордоном у кризових умовах. Оптимальне поєднання дистанційних та очних форматів сприяє підвищенню ефективності навчання, забезпеченню його безперервності та адаптивності, що є важливим чинником стабільності освітнього процесу в умовах воєнних викликів.
Завантаження
Посилання
Kobysia, V. M., Kobysia, A. P., & Kutsak, L. V. (2021). Internet education – modern technologies, methods, and tools of e-learning. In Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: Methodology, theory, experience, problems. Vinnytsia: TOV "Druk plius", Vol. 62, pp. 136-146 (in Ukrainian).
Podorozhna, A. O. (2017). Integration of case technologies into a distance learning course of English for future engineering educators. Scientific Journal Virtus, (19), 93-96 (in Ukrainian).
Kademiia, M. Yu., & Umanets, V. O. (2016). Distance learning in a virtual university as a means of access to quality education. Open educational e-environment of a modern university, 2, 175-184 (in Ukrainian).
Saukh, P. Yu. (2011). Innovations in higher education: Problems, experience, perspectives. Zhytomyr: Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka (in Ukrainian).
Strikha, M., & Ilchenko, M. (2017). Innovative developments of universities and scientific institutions of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy (in Ukrainian).
Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2022). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-6. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1, 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education, 2(3), 923-945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Halimi, K., Seridi-Bouchelaghem, H., & Faron-Zucker, C. (2023). An enhanced personal learning environment using learning techniques based on learner’s prior knowledge. Interactive Learning Environments, 31(5), 2931-2946. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1977964
Onishchuk, I., Ikonnikova, M., Antonenko, T., Kharchenko, I., Shestakova, S., Kuzmenko, N., & Maksymchuk, B. (2020). Characteristics of foreign language education in foreign countries and ways of applying foreign experience in pedagogical universities of Ukraine. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 44-65. https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/308
Bykov, V. Yu., & Zhuk, Yu. O. (2019). Classification of e-learning tools in the higher education system, Education of Ukraine, 48-53 (in Ukrainian).
Vasyliev, A. P. (2020). The role of e-learning in training specialists in the field of information technologies, Eduka, 112-118 (in Ukrainian).
Morze, N. V. (2019). Experience of using the Moodle system for organizing distance learning, Polissia, 148-150 (in Ukrainian).
Sydorenko, V. V., Kulishov, V. S., & Torba, N. H. (2023). Innovative approaches to organizing practical training for higher education students during wartime, Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 5(1), 1-15 (in Ukrainian).
Nikolaenko, S. M. (2008). Theoretical and methodological foundations of managing the innovative development of the education system of Ukraine. Kyiv (in Ukrainian).
Dziuban, C., Graham, C. R., Moskal, P. D., Norberg, A., & Sicilia, N. (2018). Blended learning: The new normal and emerging technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(3), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0087-5
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Кобися В. М., Остаповець А. С.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.