INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1115

Keywords:

teaching, education, preschool age, online resources, digital technologies

Abstract

The article reveals the relevance of updating the professional skills of a preschool teacher, in particular the ways of interaction and communication under the condition of development of digital society, education system and human life in general. The main preconditions for the use of digital technologies in the educational process of preschool education institutions have been studied, including: the ban on parents attending preschool education institutions; giving parents the advantage of communicating with teachers using modern digital tools and technologies and early involvement of children in media content. This has accelerated the use of digital technologies by teachers not only to develop individual plans for teaching and educating children, but also to enhance emotionality of lessons, children’s mental development, children’s creativity support. The approaches to digital technologies integration into the educational process of preschool education are systematized and the methodical approaches to the use of digital technologies in the work of educators, speech therapists, music teachers and physical education instructors of children are characterized. The methodical aspects of creating tasks for modern preschool children of generation α with the use of available online resources are characterized and their influence on the development of a preschool child is singled out. The results of the survey of educators of preschool institutions of Zhytomyr region obtained using empirical methods: observations, surveys, questionnaires, interviews are summarized. In general, the integration of digital technologies into the educational process of preschool education is outlined, which allows to present information from different educational fields, forms of activities in the process of implementing the requirements of the Basic component of preschool education holistically and interesting for modern children of generation α.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Familyarskaya, Communal institution «Zhytomyr Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education»

PhD of Pedagogical Sciences, teacher of the Department of Pedagogy and Andragogy

References

Carretero Gomez S., Vuorikari R. and Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281

Bykov V., Spirin O. & Pinchuk O. MODERN TASKS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION. UNESCO Chair Journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century & quot. 2020, 27-36. URL: https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/7/6

Базовий компонент дошкільної освіти. URL: http://bit.do/fPRLK

Ляшенко С.О., Зінченко З.О. Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій у освітній процес. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2013. № 7, с. 16-30.

Мардарова І.К., Баранова В.М. Підготовка майбутніх вихователів до розвитку мовлення дошкільників засобами ІКТ. Науковий вісник МНУ ім. В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1(64). С. 161-166.

Гавриш Н.В. Інтегровані заняття: Методика проведення. 2007. С. 128.

Фамілярська Л.Л. Інформаційно-освітнє середовище дошкільного навчально-виховного закладу. Електронні інформаційні ресурси: створення, використання, доступ. 2014. URL: http://bit.do/fPRKi

Loredana Ivan & Mireia Fernández-Ardèvol. Older people and the use of ICTs to communicate with children and grandchildren. Transnational Social Review. 2017, 7:1, pp. 41-55. DOI: 10.1080/21931674.2016.1277861

Angwin D., Cummings S. and Daellenbach U. How the Multimedia Communication of Strategy Can Enable More Effective Recall and Learning. Academy of Management Learning & Education, 2019. vol. 18, no. 4, pp. 527-546. https://doi.org/10.5465/amle.2018.0066

Чекан О.І. Застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності вихователя дошкільного навчального закладу. Навчальний посібник. 2015. С. 184.

Gialamas V., Nikolopoulou K. In-service and pre-service early childhood teachers’ views and intentions about ICT use in early childhood settings: A comparative study. Computers & Education, 2010, 55, pp. 333-341. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131510000333?via%3Dihub

Андрющенко Т.К., Лохвицька Л.В., Руденко Ю.А., & Дудник Н.А. Використання ІКТ для формування здоров’язбережувальної компетентності старших дошкільників. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. №81(1). С. 15-35. URL: http://bit.do/fPRKT

Настас Д., Вембер В. Застосування хмаро орієнтованих мультимедійних освітніх ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. 84(4), 126–137. https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.4033

Spivakovsky A., Petukhova L., Anisimova O., Horlova A., Kotkova V., Volianiuk A. ICT as a Key Instrument for a Balanced System of Pedagogical Education. ICTERI. 2020. URL: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85096419582&origin=AuthorNamesList&txGid=cff8324efb62ed78a72d9cda35befe10

Шульга Л.М. Сучасні підходи до розкриття творчого потенціалу дитини дошкільного віку на заняттях із малювання. Наукові записки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 159. C. 182-187.

Downloads


Abstract views: 2468

Published

2021-11-29

How to Cite

Familyarskaya, L. (2021). INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (11), 174–183. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1115

Issue

Section

Статті