СУЧАСНІ ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЯК ЗАСІБ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.183

Ключові слова:

цифрові інструменти, педагогічна освіта, мотивація, наукові дослідження, дослідницька компетентність, цифровізація освіти

Анотація

У статті досліджується вплив сучасних цифрових інструментів на мотивацію здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей до здійснення наукових досліджень. У контексті цифровізації освіти та трансформації традиційних освітніх підходів розкривається актуальність інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у процес підготовки майбутніх педагогів. Проаналізовано демотивуючі чинники, що ускладнюють здобувачам вищої освіти процес здійснення наукової діяльності та написання наукових робіт, серед яких найпоширенішими є труднощі з пошуком та опрацюванням наукової інформації, оформленням тексту та списків використаних джерел за вимогами академічного письма, створенням візуалізацій результатів, перекладом іноземних джерел та вибором актуальної теми. У дослідженні, проведеному протягом 2023–2024 років на базі Херсонського державного університету, взяли участь 159 респондентів (першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти) спеціальностей «Дошкільна освіта», «Початкова освіта» та «Спеціальна освіта». На основі опитування було виокремлено три основні групи цифрових інструментів, які сприяють науковій активності студентів: інструменти для пошуку літератури та управління бібліографією; інструменти для генерації ідей, структуризації досліджень і роботи з текстом; інструменти для візуалізації результатів дослідження. Отримані результати засвідчили зростання рівня інтересу до наукової діяльності серед респондентів, підвищення впевненості у дослідницьких навичках, рівня готовності брати участь у наукових заходах, а також – зменшення рівня труднощів, які знижують мотивацію до наукової діяльності (демотивуючих чинників). Стаття висвітлює не лише потенціал цифрових технологій, а й методичні засади їх впровадження з метою підвищення мотивації до наукової діяльності в цілому. 

Результати дослідження можуть бути корисними для викладачів, наукових керівників, розробників освітніх програм і всіх, хто зацікавлений в ефективному поєднанні цифрових інструментів та педагогічної науки. Результати дослідження підтвердили, що використання цифрових технологій сприяє підвищенню ефективності наукової роботи, усуненню основних бар'єрів та формуванню дослідницької компетентності майбутніх педагогів, що позитивно впливає на мотивацію до наукових досліджень.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Semenii, N. (2022). Digital tools as a means for increasing motivation of future teachers’ professional activity. Information Technologies and Learning Tools. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4815 (in Ukrainian)

Opolska, A. V., Pak, A., & Korolenko, V. L. (2024). Research on the effect of virtual and augmented reality on the motivation of future teachers. Pedagogical Academy: Scientific Notes, (10). https://doi.org/10.5281/zenodo.13626846 (in Ukrainian)

Pyskun, O. (2024). Preparing future teachers for the use of digital tools for organizing interactive interaction of educational process participants. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. H. Shevchenko, 26(182), 64-68. https://doi.org/10.58407/visnik.242611 (in Ukrainian)

Ateş, H., & Köroğlu, M. (2024). Online collaborative tools for science education: Boosting learning outcomes, motivation, and engagement. Journal of Computer Assisted Learning, 40, 1052-1067. https://doi.org/10.1111/jcal.12931

Lin, M., Chen, H., & Liu, K. (2017). A study of the effects of digital learning on learning motivation and learning outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13, 3553-3564. https://doi.org/10.12973/EURASIA.2017.00744A

Amhag, L., Hellström, L., & Stigmar, M. (2019). Teacher educators' use of digital tools and needs for digital competence in higher education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35, 203–220. DOI: https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1646169.

Volianiuk, A. (2025). The use of artificial intelligence in the methodology of organizing pedagogical research by higher education students. Collection of scientific papers "Information Technologies in Education" (ITE), (57). https://doi.org/10.14308/ite000792 (in Ukrainian)

Classification exercise for digital tools for scientific research. https://learningapps.org/watch?v=pockaazhn24 (in Ukrainian)

Tilibașa, M., Boncilică, A., Popa, I., Ștefan, S., & Taraban, I. (2023). Implications of digital risks on teachers' motivation and intention to use digital tools: A PLS-POS perspective in Romanian preuniversity education system. Kybernetes, 52, 45-60. https://doi.org/10.1108/k-06-2023-1116.

Zhylin, M., Tormanova, A., Poplavska, Y., Chernov, M., & Druz, O. (2024). Study of digital approach in education and psychology among selected users in Ukraine. Multidisciplinary Reviews. DOI: https://doi.org/10.31893/multirev.2023spe007.

Starkey, L. (2019). A review of research exploring teacher preparation for the digital age. Cambridge Journal of Education, 50, 37-56. https://doi.org/10.1080/0305764X.2019.1625867.

Guillén-Gámez, F., Mayorga-Fernández, M., Bravo-Agapito, J., & Escribano-Ortiz, D. (2020). Analysis of teachers’ pedagogical digital competence: Identification of factors predicting their acquisition. Technology, Knowledge and Learning, 26, 481-498. https://doi.org/10.1007/s10758-019-09432-7.

Davidson, J., Paulus, T., & Jackson, K. (2016). Speculating on the future of digital tools for qualitative research. Qualitative Inquiry, 22, 606-610. https://doi.org/10.1177/1077800415622505.

Paulus, T., Jackson, K., & Davidson, J. (2017). Digital tools for qualitative research: Disruptions and entanglements. Qualitative Inquiry, 23, 751-756. https://doi.org/10.1177/1077800417731080.

Pope, E., & Costa, A. (2023). The case for computational competence and transversal skills: Using digital tools and spaces for qualitative research. The Qualitative Report. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2023.6676.

Clohessy, S., Arvanitis, T., Rashid, U., Craddock, C., Evans, M., Toro, C., Elliott, M. (2023). Using digital tools in clinical, health, and social care research: A mixed-methods study of UK stakeholders. BMJ Open, 14. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2023-076613.

Ferrar, J., Griffith, G., Skirrow, C., Cashdollar, N., Taptiklis, N., Dobson, J., Cree, F., Cormack, F., Barnett, J., & Munafo, M. (2021). Developing digital tools for remote clinical research: How to evaluate the validity and practicality of active assessments in field settings. Journal of Medical Internet Research, 23. https://doi.org/10.2196/26004.

Jackson, J. (2022). Expanding opportunities to maximize research recruitment and data collection using digital tools. International Journal of Social Research Methodology, 26, 721-731. https://doi.org/10.1080/13645579.2022.2091258.

Frampton, G., Shepherd, J., Pickett, K., Griffiths, G., & Wyatt, J. (2020). Digital tools for the recruitment and retention of participants in randomized controlled trials: A systematic map. Trials, 21. https://doi.org/10.1186/s13063-020-04358-3.

Bezuidenhout, L., & Havemann, J. (2020). The varying openness of digital open science tools. F1000 Research, 9, 1292. https://doi.org/10.12688/f1000research.26615.1.

Downloads


Переглядів анотації: 153

Опубліковано

2025-04-29

Як цитувати

Волянюк, А. С. (2025). СУЧАСНІ ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЯК ЗАСІБ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (18), 27–39. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.183

Номер

Розділ

Статті