METHODS OF TEACHING HTML AND CSS STYLES IN THE DISCIPLINE OF INFORMATICS FOR STUDENTS OF PEDAGOGICAL INSTITUTES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1020

Keywords:

HTML, CSS styles, JavaScript, teaching methods of Informatics, object-oriented programming, modeling

Abstract

The paper analyzes the methods of teaching HTML, CSS, JavaScript. The expediency of learning these technologies by students of pedagogical universities is substantiated. The essence of the new method of teaching HTML and CSS is that the emphasis in the content component is shifted to the study of: 1 - visual objects of a hypertext document; 2 - rules of their unique identification; 3 - setting the basic properties and styling properties of these objects; 4 - modeling of hypertext page design based on instances of block objects; 5 - consolidation of knowledge of HTML, CSS languages through the use of these technologies in the formation of reporting sites for laboratory work; 6 - formation of the basis for mastering the technologies of dynamic adjustment of styles by means of JavaScript language. The new methodology involves the use of visual objects of a hypertext document to generate reports to the thematic sections of the course Computer Science such as Office Software, Mathematical Packages, Computer Graphics, etc. Internet hosting is a learning tool for new methods. It is recommended to use this tool to highlight the results of students’ laboratory work. The technique was experimentally implemented using distance learning tools. Analysis of the results of the pedagogical experiment confirmed the feasibility of introducing the new methodology. The conclusions of the work are that the introduction of this technique increases the effectiveness of training. The basis for the positive result is: 1) providing an individualized approach to teaching Computer Science; 2) creating conditions for mastering the concept of modeling through practical application; 3) the formation of understanding of the object-oriented essence of the language of HTML and CSS styles; 4) assistance in mastering modern network technologies; 5) increasing the importance of programming in mastering Informatics. This technique forms the basis for mastering the technologies of object-oriented programming in JavaScript and becomes the basis for further mastering of technologies for the development of Web-oriented information systems. The prospects of this study are seen in the formation of a holistic perception of computer science as a science through the study of Web-programming.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oljgha Shuvalova, South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushinsky

senior lecturer at the Department of Applied Mathematics and Informatics

References

Лапінський Віталій Васильович. Проблема вибору першої мови програмування - сьогоднішнє бачення. Комп’ютер у школі та сім’ї. №1. 2014. С. 14-17. URL: http://lib.iitta.gov.ua/2168/1/перша_мова.pdf (дата звернення: 27.12.2020)

Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Навч. посібник за ред. акад. М.І. Жалдака. Ч. IV: Методика навчання основ алгоритмізації та програмування. Київ, 2004, С. 368. URL: http://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/Morze-4.pdf (дата звернення: 27.12.2020)

Addison Wesley Longman A history of HTML. 1998. URL: https://www.w3.org/People/Raggett/book4/ch02.html (дата звернення: 30.01.2020)

Щербаков Є.В., Щербакова М.Є. Аналіз класів мови програмування JavaScript. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. № 8 (238) 2017, С.90-93.

URL:http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/1865/1/090-093.pdf (дата звернення: 27.12.2020)

Городецька О. С. Методичні вказівки до самостійної роботи студентів з вивчення дисципліни «Інтернет технології та web-дизайн» для студентів спеціальності 172 – Телекомунікації та радіотехніка. Вінниця. 2018. С. 25. URL: https://ecopy.posibnyky.vntu.edu.ua/txt/2018/Gorodezka_mv_srs_p038.pdf (дата звернення: 11.09.2020).

Рухляда В.С., Карпенко М.Ю., Уфимцева В.Б. Методичні вказівки для виконання лабораторної роботи «Розробка персонального WEB-сайту» та самостійної підготовки студентів з дисципліни «Комп'ютерні мережі та телекомунікації». Харків: ХНАМГ, 2008. С. 24. URL: http://eprints.kname.edu.ua/4997/1/Web-дизайн_22.04.08.pdf (дата звернення: 11.09.2020).

В. М. Базурін. Особливості навчання веб-програмування мовою javascript студентів-математиків. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 1 (73) 2014. С. 79-83. URL: http://eprints.zu.edu.ua/11082/1/15.pdf (дата звернення: 11.09.2019).

Рамський Ю.С., Іваськів І.С., Ніколаєнко О.Ю. Вивчення Web-програмування у школі: навчальний посібник. Тернопіль. 2009. С. 200.

Дегтярьова Н.В.Методичні особливості навчання студентів розмітки блоків при вивченні таблиць каскадних стилів. Фізико-математична освіта: науковий журнал. №1(11). 2017. С. 32-36. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodichni-osoblivosti-navchannya-studentiv-rozmitki-blokiv-pri-vivchenni-tablits-kaskadnih-stiliv/viewer (дата звернення: 11.09.2020).

Огурцов В. В., Гриньов Д. В., Щербаков О. В. Основи веб та веб-дизайн, програмування на боці клієнта. Лабораторний практикум, ХНЕУ ім. С. Кузнеця. 2015. С. 208. URL: http://www.repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/10442/1/2015 Огурцов В. В., Гринев Д. В., Щербаков О. В..pdf (дата звернення: 11.09.2020).

Мартиненко С., Хоружа Л. Методи навчання та їх класифікація. 2008. URL: https://osvita.ua/school/method/780/ (дата звернення: 30.01.2020).

Шувалова О.І. Web-програмування. Побудова Web-орієнтованої інформаційної системи: методичні рекомендації. Одеса: Університет Ушинського, 2019. С. 55. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/4261/3/Web_2.pdf (дата звернення: 11.09.2020).

Downloads


Abstract views: 1133

Published

2021-04-28

How to Cite

Shuvalova, O. . (2021). METHODS OF TEACHING HTML AND CSS STYLES IN THE DISCIPLINE OF INFORMATICS FOR STUDENTS OF PEDAGOGICAL INSTITUTES. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (10), 241–253. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1020

Issue

Section

Статті