MEDIA TEXTS AS A BASIS OF FORMATION OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ MEDIA LITERACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.138

Keywords:

media text; formation; media literacy; pupils; primary school

Abstract

For self-realization in the IT-world, the formation of media literacy enables the younger generation to successfully satisfy both their own and social needs; use media safely, consciously and effectively in learning and everyday activities. Elementary school students are particularly vulnerable to the influence of the media. The article highlights the factors that determine the expediency of media literacy formation of primary school students at the current stage of digitalization of education and the transition to forced distance learning: the increase in the volume of information and the problem of choosing reliable sources of information; digitization of the educational process and the need to significantly reduce the age of schoolchildren to use electronic learning technologies; growing aggressiveness of media sources regarding the impact on the audience, in particular, children; students are in high demand for the ability to critically perceive information in order to make informed decisions. The features of media training in primary school are disclosed: anticipatory training in which schoolchildren are offered tasks that have a promising nature; orientation to life experience when choosing tasks; integration of tasks aimed at forming students' media literacy with the material of educational subjects; systematic implementation of media training. It is shown that the key stage in the formation of media literacy of primary school students is work with media texts. Examples of tasks that were offered to elementary school students are given: tasks for the formation of analytical skills, as a basis for working with multi-directional media information; the ability to interpret and critically evaluate media texts of various types; the ability to explore various sources of digital data; awareness of the benefits that IT devices have brought to humanity, as well as the negative factors of their use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vira Andriievska, G.S.Scovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Informatics

Nadiia Olefirenko, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Informatics

 

Lyudmila Ostapenko, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

teacher of the Department of Informatics

References

Василюк С., Алєксєйчик О., Проценко О. Модель упровадження медіаосвіти в систему роботи дошкільного навчального закладу. Матеріали обласної науково-практичної конференції «Практична медіаосвіта: навчання основ медіаграмотності» (29 листопада 2017 року, м. Харків). Харків: Харківська академія неперервної освіти. 2017. С.7-8.

Кузьма І. І. Формування медіаграмотності дітей старшого дошкільного віку: теорія і технологія: монографія. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2019. 188 с.

Волошенюк О. В., Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г.А, Іванова І. Б. та ін. Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя. Київ : ЦВП, АУП, 2018. 234 с.

Друшляк М. Г., Семеног О. М., Грона Н. В., Пономаренко Н. П. & Семеніхіна О. В. Типологія інтернет-ресурсів для розвитку інфомедіа-грамотності молоді. Інформаційні технології та засоби навчання. 2022. 88 (2). 1–22. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4786.

Valdmane1 L., Zariņa1 S., Badjanova J., Iliško D., Petrova M. Empowering digital and media literacy of primary school teachers in Latvia. Conference: 12th International Conference on Education and New Learning Technologies. 2020. DOI:10.21125/edulearn.2020.1087

Нова редакція типових освітніх програм для 1-2 класів НУШ. URL: https://nus.org.ua/news/mon-zminylo-typovi-programy-dlya-1-4-klasiv-nush/ (дата звернення: 17.10.2022).

Олефіренко Н., Остапенко Л. Специфіка інфомедійної підготовки

молодших школярів. Тези доповідей ІV-ої Міжнародної науково-практичної конференції “Актуальні проблеми педагогічної освіти: реалії, нові ідеї та перспективи”. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. 228 с.

Бондаренко Н. Медіатекст як ресурс осучаснення й збагачення змісту підручника української мови. Проблеми сучасного підручника. Вип. 27. 2021. С. 15-25.

Olefirenko, N., Kostikova, I., Ponomarova, N., Lebedieva, K., Andriievska, V., Pikilnyak, A. Training elementary school teachers-to-be at Computer Science lessons to evaluate e-tools. 2020. Vol.7. DOI: https://doi.org/10.55056/cte.414

Al Zou’bi, R. M. The impact of media and information literacy on students’ acquisition of the skills needed to detect fake news. Journal of Media Literacy Education. 2022. Vol. 14. URL: https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol14/iss2/5/ (дата звернення: 20.10.2022).

Downloads


Abstract views: 625

Published

2022-11-27

How to Cite

Andriievska, V. ., Olefirenko, N., & Ostapenko, L. (2022). MEDIA TEXTS AS A BASIS OF FORMATION OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ MEDIA LITERACY . Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (13), 104–113. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.138

Issue

Section

Статті