РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ОСВІТЯН У ГАЛУЗІ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ЦИФРОВОМУ СУСПІЛЬСТВІ

Автор(и)

  • Марія Анатоліївна Умрик Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-0396-0045
  • Наталія Вікторівна Морзе Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0003-3477-9254
  • Євгенія Миколаївна Смирнова-Трибульська Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0003-1227-014X

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1813

Ключові слова:

компетентності у галузі використання ШІ, компетентності у галузі використання ШІ для громадян, цифрові компетентності, цифрове суспільство, майбутні компетентності в галузі використання ШІ, наскрізні компетентності у галузі використання ШІ

Анотація

Стаття аналізує останні дослідження в напрямку використання штучного інтелекту (ШІ), а саме – аналіз підходів до визначення компетентностей у галузі використання ШІ з урахуванням викликів цифрового суспільства. Здійснено порівняльний аналіз рамок цифрових компетентностей, компетентностей у галузі використання ШІ для громадян та освітян з уточненням взаємозв’язку між цифровою компетентністю і компетентністю у галузі використання ШІ. Визначено складові зазначених компетентностей  в цифровому суспільстві та побудована структура  компетентностей  використання ШІ з детальним описом визначених компетентностей, а саме з прикладами знань, умінь навичок і досвіду роботи громадян у даній галузі. Автори обґрунтовують, що деякі компетентності в побудованих рівнях розвитку компетентностей у галузі використання ШІ не варто розміщувати в горизонтальному спрямуванні, адже деякі з них мають чітке вертикальне направлення, і які будуть розвиватися на усіх зазначених трьох рівнях розвитку структури  компетентностей використання ШІ для освітян. Такі компетентності визначаються авторами як наскрізні компетентності у галузі використання ШІ. В статті також виокремлено окрему категорію компетентностей, формування і розвиток яких буде стрімко виникати з розвитком ШІ і цифрового суспільства зокрема, – це майбутні компетентності в галузі використання ШІ, що виникатимуть. Авторами запропоновано оновлену модель рівнів розвитку для компетентностей у галузі використання ШІ для освітян з врахування наскрізних і майбутніх компетентностей в галузі використання ШІ.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

European Commission. JRC Publications Repository (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes. March 17, 2022. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415

European Commission. JRC Publications Repository (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. November 28, 2017. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466

UNESCO (2024). AI Competency Framework for Teachers. August 8, 2024. https://www.unesco.org/en/articles/ai-competency-framework-teachers.

Ministry of Education and Science of Ukraine (2024, May 22). Project. Instructional and methodological recommendations for implementation and use of of artificial intelligence technologies in institutions of general secondary education. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/05/21/Instruktyvno.metodychni.rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf

Sattelmaier, L., & Pawlowski, J. (2023). Towards a generative artificial intelligence competence framework for schools. In Proceedings of the 2023 International Conference on Enterprise and Industrial Systems (ICOEINS 2023), 4-5 October 2023, Bali, Indonesia.

Mikeladze, T., Meijer, P., & Verhoeff, R. (2024). A comprehensive exploration of artificial intelligence competence frameworks for educators: A critical review. European Journal of Education, 59 (e12663). https://doi.org/10.1111/ejed.12663

ERIC. P21 Framework Definitions (2009). Partnership for 21st Century Skills. December, 2009. https://eric.ed.gov/?id=ED519462

The OECD Learning Compass 2030 (2025). Future of Education and Skills 2030/2040 https://www.oecd.org/en/data/tools/oecd-learning-compass-2030.html

Baskara, F. (2025). Conceptualizing Digital Literacy for the AI Era: A Framework for Preparing Students in an AI-Driven World. Data and Metadata, 4, 530. https://doi.org/10.56294/dm2025530

Van Audenhove, L., Vermeire, L., Van den Broeck, W., & Demeulenaere, A. (2024). Data literacy in the new EU DigComp 2.2 framework: How DigComp defines competences on artificial intelligence, internet of things, and data. Information and Learning Sciences. https://doi.org/10.1108/ILS-06-2023-0072

Strutynska, O., Torbin, G., Umryk, M., & Vernydub, R. (2020). Digitalization of the educational process for the training of future teachers. In CTE 2020: 8th Workshop on Cloud Technologies in Education (pp. 179-199), December 18, 2020, Kryvyi Rih, Ukraine.

Morze, N., & Strutynska, O. (2021). Digital transformation in society: Key aspects for model development. Journal of Physics: Conference Series, 1946(1), 012021. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1946/1/012021

Nuangchalerm, P., & Prachagool, V. (2023). AI-driven learning analytics in STEM education. International Journal on Research in STEM Education, 5(2), 77-84. https://doi.org/10.33830/ijrse.v5i2.1596

Digital skills & jobs platform. (2025). Have your say! Join the DigComp 3.0 Stakeholder Consultation. March 14, 2025. https://digital-skills-jobs.europa.eu/en/latest/news/have-your-say-join-digcomp-30-stakeholder-consultation

Downloads


Переглядів анотації: 196

Опубліковано

2025-04-29

Як цитувати

Умрик, М. А., Морзе, Н. В., & Смирнова-Трибульська, Є. М. (2025). РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ОСВІТЯН У ГАЛУЗІ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ЦИФРОВОМУ СУСПІЛЬСТВІ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (18), 159–173. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1813

Номер

Розділ

Статті