ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА МЕДІАГРАМОТНІСТЬ: ОНОВЛЕННЯ ПРОГРАМ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1811Ключові слова:
медіаграмотність, штучний інтелект, фейки, маніпуляції, критичне мислення, навчання педагогівАнотація
У сучасному інформаційному суспільстві розвиток медіаграмотності педагогів є надзвичайно актуальним, особливо в умовах стрімкого впровадження штучного інтелекту (ШІ) та його впливу на медіапростір. Використання ШІ у створенні контенту відкриває широкі можливості для генерації текстів, зображень, відео та аудіо, що значно ускладнює процес ідентифікації правдивої інформації та протидії маніпуляціям. Особливої актуальності ця проблема набуває в умовах російсько-української гібридної війни, оскільки ворог активно використовує дезінформацію, пропаганду та інформаційно-психологічні операції для маніпуляції громадською думкою як в Україні, так і за її межами. У зв’язку з цим виникає потреба у впровадженні ефективних програм навчання вчителів, спрямованих на формування критичного мислення та навичок аналізу медіаконтенту з використанням ШІ.
У статті представлено результати дослідження рівня медіаграмотності педагогів та їхньої обізнаності щодо ШІ-генерованого контенту. Для збору даних було проведено тестування, яке дозволило оцінити здатність учителів розпізнавати неправдиві новини, виявляти маніпуляції у текстовій та візуальній інформації, а також аналізувати джерела інформації на достовірність. Результати дослідження продемонстрували, що більшість педагогів стикаються з труднощами у визначенні ШІ-генерованого контенту та потребують додаткових знань і навичок для його критичного аналізу.
На основі отриманих даних було розроблено програму тренінгу, спрямовану на підвищення рівня медіаграмотності педагогів в умовах застосування ШІ. Тренінг включає теоретичні та практичні аспекти, зокрема ознайомлення з основними поняттями медіаграмотності, аналіз ролі ШІ у створенні медіаконтенту, розгляд технологій, що використовуються медіакомпаніями для генерації новин та візуальних матеріалів. Окрему увагу приділено проблемам генеративного контенту, його впливу на споживачів інформації, а також методам перевірки фактів та виявлення дезінформації за допомогою цифрових інструментів.
Запропонований тренінг є одним із можливих рішень, що дозволяє вдосконалити навички аналізу інформації, підвищити рівень обізнаності про медіа та сформувати відповідальне ставлення до поширення контенту.
Таким чином, результати цього дослідження можуть слугувати основою для подальшого вдосконалення навчальних програм з медіаграмотності, зокрема для розробки комплексних стратегій впровадження ШІ в освіту з урахуванням його потенційних ризиків.
Завантаження
Посилання
Kryvoruchko, I. & Kovtaniuk, M. (2024). Media Literacy in the Modern World: Protecting Against Disinformation and the Challenges of Deepfakes. Artificial intelligence in science and education (AISE 2024): zb. mater. Mizhnar. nauk. konf., m. Poltava, 01-02 march. 2024 Kyiv, 129-131.
Prykhodkina, N. (2021). The features of teacher training for media education of students in the developed english-speaking countries. Education: Modern Discourses, (4), 103-115. URL: https://doi.org/10.37472/2617-3107-2021-4-10
Terepyshchyi, S. (2023). Media Literacy in the Age of Artificial Intelligence: Integration of Artificial Intelligence Tools and Methods into Modern Pedagogical Approaches. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 4(60), 195-202.
Boiko, S. (2024). Media Literacy in Education: Key Challenges and Prospects. Natsionalna nauka i osvita v umovakh viiny RF proty Ukrainy ta suchasnykh tsyvilizatsiinykh vyklykiv: materialy V Vseukrainskoi mizhhaluzevoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii, 27 bereznia – 2 kvitnia 2024 roku, Kyiv, Ukraine https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742690
Drushliak, M., Semenoh, O., Hrona, N., Ponomarenko, N., & Semenikhina, O. (2022). Typology of Internet resources for the development of youth infomedia literacy, ITLT, vol. 88, no. 2, 1-22. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4786
Matviienko, O. & Stepanchuk, O. (2023). Artificial intelligence in training future primary school teachers to work with educational media content. Osvitno-naukovyi prostir, Vol. 4(1), 112-121.
Yan, C., Wang, H., & Luo, X. (2024). Knowledge mapping of data literacy: A bibliometric study using visual analysis. Journal of Librarianship and Information Science, 0(0). https://doi.org/10.1177/09610006241285512
Gupta, A., & Shivers-McNair, A. (2024). “Wayfinding” through the AI wilderness: Mapping rhetorics of ChatGPT prompt writing on X (formerly Twitter) to promote critical AI literacies. Computers and Composition, 74, Article 102882. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2024.102882
Wang, C., & Wang, Z. (2025). Investigating L2 writers' critical AI literacy in AI-assisted writing: An APSE model. Journal of Second Language Writing, 67, 101187. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2025.101187
von Gillern, S., Korona, M., Wright, W., Gould, H., & Haskey-Valerius, B. (2024). Media literacy, digital citizenship and their relationship: Perspectives of preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 138, 104404. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104404
Fadlillah, A., Ali, M., Hernawan, A., & Riyana, C. (2023). Designing a Media Literacy Training Curriculum Framework for Junior High School Teachers. JTP – Jurnal Teknologi Pendidikan. https://doi.org/10.21009/jtp.v25i3.38928
Tsankova, S., Angova, S., Nikolova, M., Valchanov, I., Valkov, I., & Minev, G. (2023). The Media Literacy and the Teachers. Pedagogika-Pedagogy. https://doi.org/10.53656/ped2023-3.03
Rachmadiani, O. & Anggraini, C. (2024). Exploration of Critical Skills For Teachers In Digital Literacy Practices Education Program. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi. https://doi.org/10.32509/wacana.v23i1.3418
Korona, M. (2024). Teachers’ perceptions of media literacy competence during an online professional development. Journal of Media Literacy Education. https://doi.org/10.23860/jmle-2024-16-1-3
Nabipoor, A., Rahmani, J., & Taghipour, F. (2020). Designing a Media Literacy Curriculum Model for Teacher Training Centers. Iranian Journal of Educational Sociology. https://doi.org/10.52547/IJES.3.3.19
Fakhar, H., Lamrabet, M., Echantoufi, N., khattabi, K.E., & Ajana, L. (2024). Towards a New Artificial Intelligence-based Framework for Teachers’ Online Continuous Professional Development Programs: Systematic Review. International Journal of Advanced Computer Science and Applications. https://doi.org/10.14569/ijacsa.2024.0150450/
Pérez-Tornero, J., & Tayie, S. (2012). Teacher training in media education: Curriculum and international experiences. [La formación de profesores en educación en medios: Currículo y experiencias internacionales]. Comunicar, 39, 10-14. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-00
Prometheus (2025). Media literacy for education. https://prometheus.org.ua/prometheus-free/mediagramotnist-dlya-osvityan/
EdEra (2025). Media literacy and digital skills courses. https://ed-era.com/course/media-literacy/
Skrypka, H. (2024). Artificial Intelligence in Education: Improving Teacher Training Programs, ITLT, vol. 101, #3, 227-238.https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5639
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Скрипка Г. В.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.