PERSONALIZED TRAJECTORIES OF UNIVERSITY TEACHERS PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN DIGITAL SPHERE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.112

Keywords:

adaptive system, postgraduate education, digital competence, personalized trajectory of professional development, e-learning

Abstract

The article is dedicated to the question of teachers’ postgraduate education system design for digital competence development. The need in the design of the above-mentioned system is justified and the adaptive system for teachers’ postgraduate education in digital sphere at Borys Grinchenko Kyiv University is described that provides the possibility of personalized trajectories of teachers’ professional development formation. According to the requirements of the educational institution the adaptiveness of the system is implemented in two directions: considering timing of testing and mini-courses completion; considering personal needs of a teacher according to their knowledge level, professional field and defined goals. The model of the system is developed that is designed based on self-assessment, self-education and micro-learning principles. The adaptive system is implemented in the e-learning system with the help of the following structural elements - the diagnostic test and the sets of mini-courses with topic-based organization that allow to implement personalized trajectories of teachers’ education. The utilized approaches to the diagnostic test formation are specified including ensuring its integration, variability and validity as well as the principle of its utilization to define teachers’ level of digital competence according to the developed Corporate standard of digital competence. Using the example of the compulsory level of digital competence Analyst-Researcher (A) the utilization of the sets of mini-courses is shown for all levels of digital competence - Integrator (B1), Expert (B2), Leader (C1) and Innovator (C2). The system allows a teacher to track in their personal cabinet their progress and define their own professional development trajectory and with the help of embedded business analytics tools utilization to get a visualized coherent picture of professional digital activities results. The role of the adaptive system in the organization of teachers’ postgraduate education and the future perspectives of the system implementation results utilization are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oksana Buinytska, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD (pedagogical sciences), Head of IT in Education Laboratory

Liliia Liliia Varchenko-Trotsenko, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD (pedagogical sciences), Researcher of IT in Education Laboratory

Svitlana Vasylenko, Borys Grinchenko Kyiv University

teacher-methodologist, Deputy for content and research Head of IT in Education

Dariia Nastas, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD (pedagogical sciences), Researcher of IT in Education Laboratory

Anastasiia Tiutiunnyk, Borys Grinchenko Kyiv University

Junior Researcher of IT in Education Laboratory

Tetiana Terletska, Borys Grinchenko Kyiv University

Junior Researcher of IT in Education Laboratory

References

Буйницька О. П., Варченко-Троценко Л. О., Терлецька Т. С., Настас Д.Л. Модернізація системи електронного навчання університету до потреб учасників освітнього процесу. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету”, 2020. №9, С. 1-14. DOI: 10.28925/2414-0325.2020.9.1

Буйницька О. П., Василенко С. В. Використання ЕНК для підвищення цифрової компетентності майбутніх учителів. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету», 2019. Спецвипуск «Нові педагогічні підходи в STEAM освіті». С. 44-62. DOI: 10.28925/2414-0325.2019s5

Булах, І. Є., Мруга, М. Р. Створюємо якісний тест: навч. посіб. К.: Майстер-клас, 2006. 160. 4

Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 17.09.2021).

Морзе Н. В., Буйницька О. П., Варченко-Троценко Л. О. Створення сучасного електронного навчального курсу в системі MOODLE ПП Буйницький О.А., Кам'янець-Подільський., 2016. 232 c. ISBN 978-617-608-064-0

Морзе, Н. В., Буйницька, О. П. Підвищення рівня інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників–ключова вимога якості освітнього процесу. Інформаційні технології і засоби навчання, 2017. №59(3). С. 189-200.

Морзе, Н. В., Буйницька, О. П. Система рейтингових показників оцінювання діяльності викладачів сучасних університетів. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць, 2017, 19, С. 34-44.

Морзе, Н. В., Варченко-Троценко, Л. О. Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету. Інформаційні технології і засоби навчання, 2016. № 52. вип. 2, С. 62-80. DOI: 10.33407/itlt.v52i2.1395

Положення про підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників Університету URL: https://kubg.edu.ua/phocadownload/Nauka/stajuvannia/polozhennya_pidvyschennya2015.pdf. (дата звернення: 17.09.2021).

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachi-zakladiv-vishoyi-osviti (дата звернення: 18.09.2021).

Carretero Gomez S., Punie Y., Vuorikari R., Cabrera Giraldez M., Okeeffe, W., editor(s), Kluzer, S. and Pujol Priego, L., DigComp into Action: Get inspired, make it happen. A user guide to the European Digital Competence Framework, EUR 29115 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2018, ISBN 978-92-79-79901-3, doi:10.2760/112945, JRC110624.

Florez, SYV (Velazco Florez, Sandra Yanet), Porras, AA (Porras, Alexandra Abuchar) Castilla, I (Castilla, Ingrid), Rivera, K (Rivera, Karen), REDES DE INGENIERIA-ROMPIENDO LAS BARRERAS DEL CONOCIMIENTO. 2017. pp 91-100. ISSN2248-762X.

Halvonik, D (Halvonik, Dominik), Kapusta, J (Kapusta, Jozef), 12th International Scientific Conference on Distance Learning in Applied Informatics (DIVAI), Location - Sturovo, SLOVAKIA, Date: MAY 02-04. 2018. pp 71-80.

Meyers E. M., Erickson I., Small R. V. Digital literacy and informal learning environments: an introduction, Digital Literacy and Informal Learning Environments, 2013. Vol. 38(4). P.355–367. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17439884.2013.783597 (date of access: 16.09.2021).

Morze N., Buinytska, O. Digital Competencies of University Teachers. In Universities in the Networked Society. Springer, Cham. 2019, pp. 19-37

Morze, N., & Varchenko-Trotsenko, L. Electronic portfolio as a tool for measuring the performance of a teacher of modern universities. Information sciences and technology in education, 2014, №53, p. 36-41.

Morze, N., Varchenko-Trotsenko, L. Educator's e-Portfolio in the Modern University. In ICTERI, 2016, pp. 231-240.

Ottestad G., Kelentrić M., Guðmundsdóttir, G. Professional Digital Competence in Teacher Education”, Nordic Journal of Digital Literacy, 2014. vol. 9(4), pp. 243–249. URL: https://www.idunn.no/dk/2014/04/professional_digital_competence_in_teacher_education) (date of access: 16.09.2021).

Pelletier K., Brown M., Brooks D. C., McCormack M., Reeves J., Arbino N., ... & Mondelli V. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition, EDU, 2021. URL: https://library.educause.edu/resources/2021/4/2021-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition (date of access: 16.09.2021).

Sensuse, DI (Sensuse, Dana Indra), Prima, P (Prima, Pudy), Mishbah, M (Mishbah, Muhammad), Sukmasetya, P (Sukmasetya, Pristi), Erlangga, A (Erlangga, Aditya), Cahyaningsih, E (Cahyaningsih, Elin), 9th International Conference on Advanced Computer Science and Information Systems (ICACSIS). OCT 28-29. 2017. pp 67-72

The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area – ESG. URL: http://www.enqa.eu/index.php/home/esg (date of access: 17.09.2021).

What is Power BI? URL: https://powerbi.microsoft.com/en-us/what-is-power-bi/ (date of access: 16.09.2021).

Yarbro, Dzh. et al. Digital Instructional Strategies and Their Role in Classroom Learning, Journal of Research on Technology in Education, 2016. Vol. 48(4). P. 274-289 URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15391523.2016.1212632 (date of access: 17.09.2021).

Zierer K. Seel N. M. Bivliometric synthesis of educational productivity research: benchmarking the visibility of German educational research, Research in Comparative and International Education, 2019. Vol. 14 (2). P. 294-317. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1745499919846189 (date of access: 10.09.2021).

Downloads


Abstract views: 628

Published

2021-11-29

How to Cite

Buinytska, O., Liliia Varchenko-Trotsenko, L., Vasylenko, S., Nastas, D., Tiutiunnyk, A., & Terletska, T. (2021). PERSONALIZED TRAJECTORIES OF UNIVERSITY TEACHERS PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN DIGITAL SPHERE. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (11), 13–31. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.112

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>